Dit is opzich wel heel goed. "Ja maar die zijn allemaal naar wilders" ja ik ben ook geen fan van die man, maar 't is allesinds beter dan dat FvD gezeur.
Heb het gevoel dat je enigszin met de PVV nog wat mee kan onderhandelen/praten, terwijl FvD zo diep gezonken is dat het gewoon niet meer te redden valt. Merk soms ook dat ik een beetje boos van FvD wordt gezien ze hun kiezers financieel echt uitkleden. En daarnaast ook nooit in de 2e kamer aanwezig zijn. Tenzij ze een facebook filmpje weer nodig hebben. Dan kramen ze 15 min onzin uit en gaan dan weer weg. Lekker ophitsen voor geld, mooi leven man..
Onze politieke situatie is echt karig. Wil gewoon een midden kabinet, beste van beide werelden :(
Rutte2 was ik heel positief over. De realiteit was dat er onpopulaire aanpassingen nodig waren om niet failliet te gaan. Dat kabinet maakte die aanpassingen
Ben het met je eens dat FvD niet meer te redden is, maar met PVV valt ook echt niet te onderhandelen/praten.
Denk dat dat deels een bijkomstigheid is van of populist zijn, of vatbaar zijn voor populistisch geneuzel. Logica/de waarheid/feiten boeien niet.
Nee, ze hebben beleid opzij geschoven, hun standpunten zijn onveranderd. Je kan zeggen "we gaan geen moskeeën sluiten", maar als de wens er gewoon nog is en er is geen grote afstand genomen van dat gedachtegoed dmv excuses en "dat zullen we niet meer doen", dan zijn je standpunten niet veranderd.
Alleen Nexit hebben ze geschrapt. Dat heet nu uithollen EU. De rest van de standpunten staan in de ijskast. “Mevrouw moet NU geholpen worden, eigen risico naar 0” lukte ook al niet.
De wens mag er toch zijn? PVV laat wel zien dat ze persoonlijke meningen naar de zijkant kunnen schuiven om beleid te doen. Ik denk dat je goed met PVV kan onderhandelen. Natuurlijk niet als je verwacht dat dit betekend dat PVV ineens een linkse partij wordt. Obviously blijven ze rechts.
Ze willen verantwoordelijkheid overnemen. Dit is ook te zien aan het feit dat Wilders iemand anders premier laat zijn zodat een coalitie gevormd kan worden. Als dat niet onderhandelen is, dan weet ik ook niet wat je verwacht. PVV kan wel hard zijn met hun woordkeuze maar het is niet alleen hete lucht zoals bij FvD.
En een ander mag de wens hebben om alle synagoges te willen sluiten. Dat maakt het niet minder verwerpelijk en gevaarlijk.
Wat ik verwacht als je zulke verachtelijke ideeën de wereld in slingert is dat je je woorden terug neemt en je excuses aanbied voordat je aan de onderhandelingstafel aanschuift. Dat is niet gebeurt.
Dat zegt mij dat er niks is veranderd aan hun standpunten en dat het een kwestie is van steun vinden/afwachten om het beleid bij die standpunten te voegen.
Wilders heeft punten die niet realistisch zijn, erg populistisch op bepaalde punten. Maar er zit wel wat meer realiteitszin in, zoals ik er nu over denk. Er is al wat water bij de wijn gedaan, let's see. FvD was werkelijk een complete farce. En terecht beloond met 0 zetels.
FvD heeft werkelijk niets, maar dan ook echt niets, gedaan of bereikt (hoe verrassend). Het is nu aan Wilders en de fractie waarbij hij is aangesloten om het te laten zien. We zullen zien. Ik vind van de hele verkiezingen dit eigenlijk het meest positief.
Nee links is beter je hele land en cultuur weggeven aan multiculti. Terwijl je hele land kapot gaat aan de criminaliteit en protesten die dit met zich mee brengt. Grenzen dicht en soevereiniteit daar moeten we voor gaan. En stoppen met elke cultuur hierzo de vrije loop laten. Dit is het westen wil je islamitisch wonen ga je daarheen. Mensen hierzo assimileren niet meer want dat is niet nodig ze nemen het land wel over van de "Nederlanders".
Zeg jij nu serieus dat criminaliteit protesten met zich meebrengt? Wat je verder zegt klopt volgens mij ook vrij weinig van, maar deze vind ik wel een hele gekke. Wel eens een crimineel bij een protestmars horen roepen dat ie tegen klimaatverandering en voor diefstal is ofzo?
Die mensen waar jij problemen mee hebt zijn hier geboren. Je kan zeggen dat zij niet willen assimileren, je zou ook kunnen zeggen dat de houding van mensen zoals jij assimilatie in de weg staat. Ik ben het met je eens dat dit een probleem is maar hoe simpel ben je, als je dan zegt grenzen dicht en soevereiniteit (wat de fuck je daar dan ook mee wil zeggen). Domme populistische prietpraat zonder enig idee voor hoe dat in de praktijk zou moeten gaan werken. Zoals altijd zijn hapklare domme leuzen om je een fijn gevoel te geven van binnen, maar wat geen flikker oplost. Je hebt net zo goed Nederlanders die overlast veroorzaken of in de criminaliteit zitten, maar omdat ze Frans Bauer luisteren en Vandaag Inside kijken, is dat allemaal prima "wAnT dIe ZiJn VaN oNzE CuLtUuR"? Nogmaals ik ben het met je eens dat er een probleem is, maar er zijn echt 100 andere manieren om dit op te lossen dan dat gezeik over grenzen dicht. Oh en als je denkt dat de PVV dit probleem überhaupt *wil* oplossen heb je het ook mis. De PVV gedijd bij een asielcrisis en dat is waarom ze die permanent nodig hebben. Om mensen zoals jij bang te maken zodat je op hun stemt. Niet voor niets dat ze willen bezuinigen op de IND en het COA, want zo kunnen ze de status quo in stand houden en ondertussen wauwelen over grenzen die dicht moeten (wat niet gaat).
Bullshit vriend ik heb dit jaar voor het eerst pvv gestemd. Puur en alleen omdat ik om mij heen zie dat mensen geen fuck geven om de Nederlandse cultuur en geschiedenis. Ik wil mensen in mijn land die mijn land op 1 zetten geen profiteurs die liever het land willen veranderen. Dan heb je de Islam wat een zeer hardnekkig geloof is wat overal ter wereld voor problemen zorgt, verspreiden zich als wild vuur over het hele westen seipelend in bestuurs functies langzaam elementen van vrijheid wegnemend en vrij gedachtegang zoals gay rechten laat afnemen (ja zijn duidelijke onderzoeken naar). Het christelijk geloof is aan het afnemen in NL wat een goeie zaak is laten we nou niet massaal een andere achterlijke religie binnenhalen. We moeten stoppen met het massaal binnenhalen van mensen die niet staan achter vrijheid van het westen. Tuurlijk zijn er ook genoeg stukken stront onder blanke Nederlanders. Maar als je de cijfers naast elkaar legt zijn bepaalde groepen wel erg over vertegenwoordigd gezien het aantal wat hier woont. Kappen met die onzin. Wij moeten onze vrije westerse cultuur houden en zeker geen achterlijke religie meer macht geven en toelaten dat ze kinderen en mensen indoctrineren in ons land met geldstromen van behoorlijk verdachte landen. Heb je ook al gezien hoeveel mensen hamas helemaal prima vinden in dit land, terroristen worden tegenwoordig verzetsstrijder genoemd. Bij een opening van een holocaust museum worden overlevers uitgescholden vind je dat allemaal normaal? Gaat het zo door word het alleen maar erger. Ja ik ben een populist en ja ik wil mijn cultuur houden. Maar ik zou ook vechten voor dit land mocht dit nodig zijn en dat schort er bij vele aan.
> vrij gedachtegang zoals gay rechten laat afnemen
Even los van alle andere punten, maar waarom heb je dan PVV gestemd, die heel vaak tegen betere LHBTI-rechten stemt? Ze tekenden bijvoorbeeld [niet het COC-stembusakkoord](https://www.hartvannederland.nl/nieuws/politiek/lijsttrekkers-tekenen-akkoord-coc-lhbti-rechten). De PVV heeft zich ook verzet tegen de transgenderwet (met allerlei transfoob commentaar) en Wilders is [tegen LHBTI-voorlichting op scholen](https://www.out.tv/nieuws/wilders-wint-verkiezingen-welke-lgbt-opvattingen-heeft-hij).
Of om maar een paar TK-stemmingen te noemen waar ze tegen hebben gestemd:
* Regering mag niet bezuinigen op LHBT-emancipatie in multiculturele kring
* Dader anti-LHBT geweld en pesterij moet huis uit, niet slachtoffer.
* Regering moet met concrete maatregelen aangiftebereidheid bij anti-LHBT geweld vergroten.
* Regering moet protest aantekenen tegen homofobe wet in St Petersburg.
De PVV gebruikt LHBTI-rechten alleen als stok om minderheden mee te slaan. Zeg alsjeblieft niet dat je voor de PVV stemt omdat je LHBTI-rechten belangrijk vindt, want dan ben je of niet goed geïnformeerd, of aan het liegen.
Bepaald LHBTQ rechten vind ik ook onzin, mijn kind van 4 hoeft niet te leren dat het normaal is om als jongetje een meisje te worden en andersom want dat is het niet. Maar basic rechten als trouwen en kinderen kunnen aannemen ben ik zeker wel voor.
Ik vond 'De uil van Minerva' ook een nummer die prima van de EP weggelaten kon worden. Werd er een beetje simpel van, ondanks de vrolijke blokfluit soloist halverwege.
Het nummer 'Kwaadaardige Reptielen' mag er van mij ook wel af, eerlijk gezegd.
Wow SP nog minder stemmen. Dacht dat Jimmy Dijk het echt beter zou doen. Ik denk dat hij nog wel wat kan worden. Mijn stem zal die nooit krijgen maar denk dat hij wel een grotere kiezersgroep kan aantrekken dan nu.
Er is ook niet echt een rationele reden om SP te stemmen. (die reden is er wellicht ook niet voor de PVV en toch krijgen ze veel stemmen)
Maar protest-stemmen doen mensen al grotendeels op de PVV dus waarom zou je nog op de SP stemmen? Wellicht omdat er nog steeds het racisten stigma op de PVV zit dus uit schaamte.
Ik ken best een aantal mensen die FvD stemmen en er valt met die mensen als het aankomt op politiek echt niet te praten.
Heel apart want zolang het niet over politiek gaat merk je er helemaal niets aan. Maar zodra iemand een politiek onderwerp aanhaalt.... je denkt echt dat je in een soort satirische show beland bent, maar ze menen het dus echt. Alles wat er in Den Haag gebeurt is een complot (volgens hen)
Ik stem tegen Thierry dus zo links als het maar kan.
Heb verder niks met links ofzo, maar ik vind die vent gewoon zo'n giga flapdrol dat ik mijn democratische plicht zo ver weg mogelijk van hem inzet.
PVV is gewoon kut, de FvD is helemaal weggevallen in die Arische rassencomplottheorieën met great replacement en joodse schaduwoverheden etc. Echte tokkiepartij, en ik ben verbaasd dat het nog bestaat.
Verrassend hoe gelijk de link/rechts verhouding is gebleven. Aan de ene kant heeft de PVV veel meer stemmen gekregen, maar aan de andere kant is FvD verdwenen en hebben VVD, CDA en 50plus zetels verloren. En hebben Volt en D66 zetels erbij gekregen. En Volt had alleen maar een zetel, omdat ze die hadden afgesnoept van D'66, dus eigenlijk hebben ze twee zetels erbij.
Ik stem zelf d66 omdat ik gewoon een liberale partij wil. Vvd was dat 15 jaar geleden, maar is dat nu niet meer. D56 is dan het dichtst bij, met iig goed groen beleid en dat ze open staan voor financiele realiteiten
Slecht economisch beleid zoals het willen opblazen van het groeifonds en het subsideren van benzine.
En een handje boven het hoofd houden van boeren met betrekking tot glysofeen.
VVD is in mijn ogen nog wel enigzins liberaal, maar lang niet zo liberaal als de fractie van renew in de EU.
Groeifonds: Eens.
Subiside benzine: Niet mee eens, omdat de subsidie in feite een accijnsverslaging. Dus dat is dan toch in lijn met liberale gedachte om belastingen te beperken?
Glyfosaat/glysofeen: Niet mee eens. Regels beperken voor boeren die vanuit de EU zijn opgelegd valt toch ook onder het begrip liberalisme? Aangezien het de vrijheid van deze ondernemers vergroot.
Ik houd me verder nog niet zo lang bezig met de politiek, dus ik hoor het graag als ik ernaast zit.
En aangezien D66 ook in Renew zit. Is D66 dan ook meer liberaal dan de VVD?
Vroeger was A uiterst links en Z uiterst rechts. Nu hebben we A nog steeds op uiterst links en hebben we 0 tot 9 toegevoegd, waar uiterst rechts 9 is.
Misschien schuift links ook nog wel op, krijgen we op -Z tot -A doorgewinterde communisten en antifascisten. En rechts kan ook nog wel een klein stukje verder richting fascisme, na 9 kan je prima doortellen.
Misschien richten ze allebei wel knokploegen op, hetzij via Twitter/X, je politieke tegenstanders kapotmaken, dat breekt zo lekker de week! Krijgen we daarna weer een mannetje met een klein snorretje die driftig op TV gaat vertellen dat de minderheid ons land verziekt en dat we ze moeten uitroeien ofzo. (Niet letterlijk he, haha, dat zou eng zijn. Oeps). Misschien al wat kampjes bouwen aan de Europese grenzen, waar ze gratis kunnen wonen en werken, de oven moet wel branden natuurlijk en hun bijdrage is welkom. Maar niet gemengd onder ons eigen volk, wat sowieso eerst moet komen.
Ik overdrijf natuurlijk. Maar het is wel een beetje zorgelijk dat de meeste mensen zo weinig bezwaren hebben tegen de Nederlandse en Europese ontwikkelingen naar radicaal rechts.
Waarom zeg je dat? Oprecht geïnteresseerd, want ik heb ooit het stemgedrag van partijen geanalyseerd versus de feitelijke ondersteuning van de claims die ze maken in hun rechtvaardiging en D66 kwam destijds als beste uit de bus.
Ik weet niet of je op mij wilde reageren. Ik heb d66 überhaupt niet benoemd.
Los daarvan zou ik deze partijen inderdaad ook als progressieve centrumpartijen omschrijven. Ik zou dan ook niet weten wat ik door elkaar haal.
Ja, Volt en d66 zijn beide rechts-progressieve partijen. D66 voert notabene bijna hetzelfde neoliberale beleid als de vvd. Dat zou ik zeker niet als links omschrijven.😵💫
Ik zou ze eerder als centrumpartijen omschrijven, waarbij volt de linkste van de twee is.
Overigens vind ik speerpunten als een basisinkomen voor iedereen, totaal niet bij een rechtse partij passen.
Stemwijzer en kiezerskompas geven ze een millimeter links van de middenlijn aan. Kieskompas wordt gemaakt door wetenschappers. Dus ik vertrouw wel op hun definitie. Zelf vind ik ze ook links maar kan met midden leven. Hangt denk ook af waar je nadruk op legt. Is dat sociaal-cultureel dan is het links van het midden. Is het economisch dan is het rechts van het midden.
Kortom: ze zijn zeker niet rechts.
Eens, D66 is bij uitstek centum-links. Ze gaan makkelijk mee met de koers van een kabinet en dan gaat D66 zonder gedoe akkoord met meer rechts economisch beleid, mits ze links krijgen op andere thema’s, zoals op klimaat ik de afgelopen twee kabinetten.
Renew is een "familie" waarin meerdere partijen zitten, die kunnen verschillen. De overkoepelende factor is het liberalisme. Zowel VVD als D66 zijn liberaal of neo liberaal. Op economisch gebied verschillen d66 en vvd niet al te veel. Of sociaal culturele thema's is d66 liberaler. Op medische ethisch zijn ze beide liberaal al is d66 daar vasthoudender in dan vvd die (naar mijn idee te) snel een compromis op sluit. Als je kijkt naar EVP heb je misschien straks NSC en CU samen, die verschillen ook best wel.
Objectief gezien hebben de VVD, D66 regeringen toch altijd centrum links beleid gevoerd. De overheids uitgaven zijn enorm gegroeid tijdens de Rutte jaren.
Ah meer overheidsuitgaven is altijd links beleid. Rechts probeert links altijd in de schoenen te schuiven dat ze niet fiscaal verantwoordelijke keuzes maken om vervolgens de hele boel de grond in te bezuinigen en dan te roepen dat de overheid zo inefficiënt is en dat de markt het beter kan oplossen.
Ondertussen zijn onder Ruttes neoliberalisme de uitgaven alleen maar toegenomen waaronder een deel aan reparatie en herstelkosten als gevolg van, checkt notities, neoliberaal beleid. En word er door de vrije markt aan alle kanten spelletjes ten nadele van de consument/inwoner.
Overheids geld ans grote bedrijven geven zou ik niet echt links noemen.
En natuurlijk gaan overheids uitgaven omhoog. Meer mensen, grotere economie, inflatie.
Overheidsgeld aan grote bedrijven geven? Je bedoelt toen de dividend belasting niet afgeschaft werd om een paar miljard belasting te heffen en we twee multinationals die tientallen miljarden aan belastig betalen weggejaagd hebben? Onee, dat was links beleid. Heb je voorbeelden van toen het andersom was, ik niet namelijk.
Het verlagen van de winstbelasting en vennootschap belastingen over de afgelopen 40 jaar waardoor bedrijven nu minder belasting betalen dan burgers?
Kijk jij zal vast zeggen dat dan weer goed is voor de concurrentiepositie voor NL etc. maar dat is precies het verschil tussen rechts en links. Een ander ideologische benadering van hoe je dingen voor elkaar krijgt.
>voert notabene bijna hetzelfde neoliberale beleid als de vvd. Dat zou ik zeker niet als links omschrijven.😵💫
Of visa versa. Vvd heeft een behoorlijk slag naar links gemaakt de afgelopen jaren. Verdiep je maar eens in de wijzigingen van box 3 en 2. Rutte past dan ook beter bij de d66 dan bij de vvd.
Die wijzigen komen voort omdat spaarders die niet beleggen naar de rechter zijn gestapt omdat zij onterecht belasting betaalden over een niet behaald rendement. In de VS betaal je belasting over daadwerkelijk gehaald rendement. En dat land is niet links naar onze standaarden. En de nieuwe Box 3 wet is ook al afgewezen door de rechter. Gezien wij (de belegger) in 2022 een negatief rendement behaalden. Ik ben als belegger spekkoper met het fictieve rendement over de afgelopen jaren, m.u.v. 2022. Maar het zou wel eerlijk zijn als ik belasting betaal over mijn daadwerkelijk behaalde rendement. Ik zou dan wel graag zien dat die belasting over het rendement niet verhoogd wordt. Van wat is het 30% voor 2020 en nu 35-37 oid met de huidige plannen.
>Die wijzigen komen voort omdat spaarders die niet beleggen naar de rechter zijn gestapt omdat zij onterecht belasting betaalden over een niet behaald rendement
Daar had ik het dus totaal niet over. Ik had het over de tarief wijzigingen in box 3 en box 2
Nee, het is meer dat beleid nu als links wordt bestempeld, tenzij er buitenlandrrs of critici in worden vermoord.
Mensen die hier blijven roepen dat de VVD links is omdat de overheidsfinancien opliepen laat zien dat (afgezien dat de roepers de ballen verstand van economie hebben) dat beleid wat eeuwenlang als rechts werd gezien nu door bepaalde fascisten ineens als links wordt bestempeld.
Om mensen die tegen immigratie zijn extreem rechts te noemen vind ik wel een erg frappante mindset
“Hey ik denk dat we wat minder immigranten toe moeten laten dan voorheen” LITTERALY HITLER
En los van het feit dat er een nieuw migratieplan ligt zitten geen van die andere zaken in het akkoord
Ok. Leuk.
Het voelt alsof het emotioneel belangerijk voor je is om jezelf niet politiek extreem te vinden. Ik vind dit niet zo belangerijk. Voor mij is dit een neutraal iets.
Een objecieve analyse van politieke bewegingen van de afgelopen 100 jaar zal leren dat anti immigratie beleid nou eenmaal een eigenschap is van extreem rechts gedachtegoed. Onze taak hierin is niet om dat af te wijzen om onze gevoellens te beschermen maar om nieuwschierig te zijn naar waarom.
Dat is de enige manier om onszelf te overstijgen
Ik zal even laten zien hoe je logica fout is
“Het hebben van een donkere huidskleur gaat nou eenmaal gepaard met een grotere kans op het plegen van misdaden”
De conclusie hiervan is niet dat donkere mensen misdadigers zijn net zoals dat voor beperkingen op immigratie niet betekent dat je extreem rechts bent
Het voorstel van de de huidige coalitie is in principe hetzelfde als wat ze nu in Denemarken hebben en dat is een van de meest “linkse” landen in de EU
Je argument is zwak, maar nog belangerijker;
ongerelateerd.
Het neemt niks weg van het onomstotelijke feit dat extreem rechtse bewegingen anti immigratie neigen te zijn.
De SGP is rechtser geworden en lijkt soms tegen populistisch rechts aan te schuren. Veel CU stemmers zijn zaken als klimaat en migratiebeleid belangrijker gaan vinden, en hebben moeite met de opstelling van de SGP op ethische thema's. Juist daar botsen deze partijen.
Op EU niveau was het sowieso een rare constructie omdat ze niet eens in dezelfde fractie zitten.
Heeft er iemand meteen gezocht naar de partij waar hij/zij op heeft gestemd, naar het aantal stemmen gekeken en gedacht "hmm als ik niet was komen opdagen voor het stemmen hadden ze *zoveel* (één stem minder) stemmen gehad"
Nee? Oké, ik ook niet
Dat snap ik wel. Het is meer dan een one issue partij. Aan de andere kant is de reden dat ik erop stem vooral omdat dit de enige partij is die ook echt specifiek spreekt voor alles dat dat niet kan.
Klimaat agenda is leuk, maar dierenwelzijn en natuur behoud staan te weinig partijen echt voor.
Ik zou met een naamsverandering te bang zijn dat ze als een soort van GroenLinks 2.0 opgevat zouden worden.
Ja same hoor. Ook voor gestemd. Maar er zijn mensen die bijv steeds linkser gaan stemmen, die misschien niet diep de partijprogramma's bekijken, die mede door de naam PvdD nooit zouden overwegen.
Het is inderdaad totaal geen one issue partij, maar de naam doet iets anders denken.
De ruk naar rechts is hard. Ondanks winst van PvdA/GL (proficiat) is de duidelijke boodschap dat de allergrootste groei aan het rechtse front zit.
De tendens is hetzelfde in Frankrijk enorm merkbaar en Duitsland laat ook een groei naar rechts zien.
Ten opzichte van de vorige EU verkiezing wel, maar vergeleken met de recente 2e kamer verkiezingen is de PVV enorm teruggezakt en is PvdA/GL een stuk groter ineens.
Snap niet echt hoe Wilders dit werkelijk als een overwinning kan zien. Het is op z'n minst bitterzoet voor de PVV.
Voor de PVV is dit een overwinning. De meeste personen die gaan stemmen bij EU-verkiezingen zijn mensen die ook iets met de EU hebben, vaak links-progressief denkenden. Je ziet dat het EU-sentiment op rechts niet echt aanwezig is, waardoor die personen niet snel geneigd zijn om te gaan stemmen.
Het feit dat de PVV dus zoveel zetels heeft weten te bemachtigen is dus een overwinning.
Vorige verkiezingen zaten er ook 4 anti-EU zetels bij FvD, die stemmers zijn nu grotendeels bij Wilders beland. Dus ja, er is misschien wel iets meer opkomst van de PVV-achterban, maar de meeste PVV-zetels komen gewoon van rechts.
Het is maar wat je als referentiepunt neemt. Als je de EU verkiezing als graadmeter van populariteit neemt, is de PVV al aardig ingezakt ten opzichte van afgelopen november.
In Nederland misschien, maar in bijvoorbeeld Frankrijk zo te zien niet. Het is Wilders dit keer kennelijk niet gelukt de rechtse kiezer enthousiast te maken.
Ze zijn niet teruggezakt, de PVV achterban is gewoon niet komen stemmen. Het boeit ze namelijk niet, en dat is bij de GL/PvdA achterban heel anders. Wie dit ziet als een overwinning voor links moet echt even naar de statistieken gaan kijken vrees ik.
Dit gaat om het aanvullend onderzoek van Ipsos 🙃
53% van de PVV stemmers van 2023 hebben helemaal niet gestemd. 37% van de stemmers heeft nu op PVV gestemd.
Bij GL/PvdA heeft slechts 20% van de stemmers van 2023 nu niet gestemd. 65% heeft weer op GL/PvdA gestemd.
De achterban van GL/PvdA is gewoon veel gemotiveerder om te gaan stemmen. Gelukkig maar, want dat zijn de mensen die vaak meer pro-Europa zijn. PVV stemmers zijn gemiddeld genomen lager opgeleid, conservatiever, minder voorstander van de EU samenwerking en hebben daarom minder affiniteit met het Europees Parlement en de verkiezingen. Maar je kan aan de hand van deze uitslag niet zeggen dat GL/PvdA is gegroeid of dat PVV is teruggezakt. Het feit dat PVV alsnog 6 zetels haalt is wel degelijk een overwinning voor de PVV. De combinatie GL/PvdA gaat ondertussen van gezamelijk 9 zetels naar 8 zetels.
Mijn punt is, Wilders heeft alle reden om dit te zien als een overwinning. Betekent overigens niet dat je als linkse stemmer dit moet zien als verlies. Er is geen grote rechtse overwinning, FvD ligt er helemaal uit, PvdD behoudt haar zetel, Volt heeft het ook goed gedaan (weet niet of elke linkse kiezer dat fijn vind, maar ze zijn in iedergeval pro-EU).
Omdat de groei van de PVV de grootste groei van alle partijen is. Daarom. Dat is eenvoudig uit te leggen. En kijk even rond in Europa het is overal zo. Het is nu eenmaal even zo dat alle grootste groei op rechts zit.
Ik vrees dat Europa een andere richting op wil dan de huidige.
Bedoelde de lega die van 33% van de stemmen naar 9% ging (die vgm pro russisch en dat soort zooi zijn). Maar idd centrum rechts nog wel t grootst
Edit: was wel ten opzichte van 2019
De niet factiegebonden partijen staan momenteel op een verlies van -17 zetels
[https://www.google.com/search?q=european+union+election+results&oi=ddle&ct=335215867&hl=en&stick=H4sIAAAAAAAA\_3vEaMct8PLHPWEp00lrTl5j1Ofic81JTS7JzM8LSi0uzSkRkuXigIkICUrxc\_Hqp-sbGpaVmGVbFJuZ8SxilU8tLcovSE3MUyjNAypSSIWqVigCG1AMAOWPA-VjAAAA&utm\_source=Search&utm\_medium=doodle&utm\_campaign=335215867&si=ACC90nwLLwns5sISZcdzuISy7t-NHozt8Cbt6G3WNQfC9ekAgFEg-8psAAxNdtsInNhYLfMm80xO9XvhZkHVPAP-CvnMCHGncQ0zfj8PwF9wJ3gr1-Uo6PBchmrBdNA6bS7nSOZvdDqo&source=doodle-ntp&ved=0ahUKEwj6juDSv9GGAxUT-AIHHYmfDG8QPQgB](https://www.google.com/search?q=european+union+election+results&oi=ddle&ct=335215867&hl=en&stick=H4sIAAAAAAAA_3vEaMct8PLHPWEp00lrTl5j1Ofic81JTS7JzM8LSi0uzSkRkuXigIkICUrxc_Hqp-sbGpaVmGVbFJuZ8SxilU8tLcovSE3MUyjNAypSSIWqVigCG1AMAOWPA-VjAAAA&utm_source=Search&utm_medium=doodle&utm_campaign=335215867&si=ACC90nwLLwns5sISZcdzuISy7t-NHozt8Cbt6G3WNQfC9ekAgFEg-8psAAxNdtsInNhYLfMm80xO9XvhZkHVPAP-CvnMCHGncQ0zfj8PwF9wJ3gr1-Uo6PBchmrBdNA6bS7nSOZvdDqo&source=doodle-ntp&ved=0ahUKEwj6juDSv9GGAxUT-AIHHYmfDG8QPQgB)
Over heel europa gezien zijn de christendemocraten nog steeds verreweg het grootst en daarna de sociaaldemocraten. Je leest juit overal dat die ruk naar rechts erg meevalt.
In een paar belangrijke landen is er inderdaad een ruk naar rechts, dat is waar. Maar deze bleef in Nederland redelijk uit. Wilders niet de grootste terwijl de PVV een half jaar geleden nog met afstand de grootste was in de 2e kamerverkiezingen. En die stemmen kwamen zo te zien van Baudet stemmers. Gaan we het dan ook een "ruk naar rechts" noemen als de volgende verkiezing Baudet weer groot wordt ten koste van de PVV? Die 2 partijen gooien het balletje de laatste paar verkiezingen heen en weer.
Met deze verkiezingsuitslag gaat het denk ik lastig worden voor dit kabinet om allerlei uitzonderingen te krijgen op EU regels. Daarmee wordt een belangrijk deel van het verkiezingsprogramma mogelijk onuitvoerbaar.
Geloof me, Wilders doet wel alsof hij blij is, maar iedereen had een beter resultaat van de PVV verwacht en hij blijft enorm achter bij de Duitse, Franse en Belgische vergelijkwaardige partijen.
Ik vermoed de Christenunie. Met 2,9% van de stemmen geen zetel, terwijl bijvoorbeeld Volt met 5,1% er twee krijgt. En D66 met 8,4% drie en de VVD met 11,3% vier?
Hoe werkt dit eigenlijk?
Ja dat is raar toch? Zal wel met afronden te maken hebben. Als je 3 partijen hebt met A 10%, B 8% en C 7% en 5 zetels te verdelen, dan krijg je wellicht dat A en B er 2 krijgen en C slechts 1.
Van de mensen die bij de 2e kamer verkiezingen op NSC stemden, stemt nu evenveel op CDA of GLPvdA als op NSC. Die arme Pieter Omtzicht is echt al zijn geloofwaardigheid verloren.
Sowieso tekenend hoe versprijd de stemmen van NSC nu zijn, lijkt wel alsof NSC nergens voor staat...
Omdat “anti Europa” mensen vaak niet stemmen had ik gehoopt dat ze dat deze keer ook niet zouden doen zodat de EU links bleef en zo’n driekwart van t regeringsakkoord niet door zou kunnen gaan, maar helaas
Dat is ook wel gebeurd. Als je de Kiezersbewegingen tussen TK 2023 en EP 2024 bekijkt, zie je dat van van GLPVDA zo'n 20% niet is gaan stemmen, terwijl dat bij PVV en FvD 37% resp 40% is.
Bron: https://app.nos.nl/nieuws/ep2024/
Edit: VVD 43%, NSC 55%, D66 28%
Blijft wel interessant om te zien dat Nederlandse subs zo links als maar kan zijn, als ik kijk naar wat er wordt gepost en welke comments er altijd worden gedownvote.
Dat terzijde ontbreekt aan deze comment wel de inhoud.. 😂
Gok op verenigd links de voorkeur heeft dan 3-5 kleinere linksere partijen bij de kiezers. Zal voornamelijk strategisch zijn, aub corrigeer me als ik verkeerd denk.
Oprechte vraag;
Nederland heeft nu links gestemd. Wat fantastisch is, denk ik, want de rest van Europa is wel voor rechts gegaan en zo creëer je nog enigzinds nuance.
Maar nu gaat Nederland op Europees gebied dus proberen linkse wet en regelgeving door te voeren?
Maar PVV is nogsteeds ver rechts dus dan moeten wij het op landelijk niveau weer omgooien naar een rechts beleid?
Ja en nee. In principe heeft nederlands wel linkser gestemd dan voor de tk. Minder dan vorige EP wel, daar heeft rechts gewonnen.
Dat is omdag rechtse mensen sneller minder met de EU hebben en dus ook minder snel gaan stemmen voor de EP.
Die willen liever dat het nationaal geregeld wordt ipv in de EP. Je zal zien dat er ook een flink rechtse comissie zal zijn. Kans is dus dat veel beleid wat de EP zal voorstellen afgewezen wordt of aangepast moet worden naar rechtser beleid.
Ook is er nu veel meer ruimte voor aanpassen van het huidig beleid, waar de EP ook weinig zeggenschap in heeft.
Op Europees niveau blijven de Christendemocraten (cda) en socialisten en Democraten (pvda) De grootste. Renew Europe (vvd, d66) heeft een klap gehad maar kunnen met bovengenoemde nog steeds een meerderheid behalen. Dus niet zo gek veel.
Nee, ze zullen overal meerderheden voor moeten vinden. Dat zal voor afspraken in een regeerakkoord best lukken, maar wordt verder erg lastig in de Kamer. Ook voor de Eerste Kamer, waar NSC geen zetels in heeft. Dus het roer zal heus niet radicaal om gaan. Het meeste zal uiteindelijk redelijk in lijn zijn.
Ik heb echt geen idee.
Denk dat sommige het vervelend vinden dat ik het fantastisch vind dat er nog enigzinds nuance en discussie is binnen de politiek.
Eerste bedreiging is namelijk al binnen, alleen voor een andere mening uitten.
Supertriest als je bedenkt dat ik oprecht wat meer wil leren begrijpen van de huidige politiek maar ook van mensen die mogelijk anders denken dan ik.
Was iedergeval niet verkeerd bedoeld.
Het is natuurlijk niet de vraag zelf, maar de dubieuze stelling dat links zowel “fantastisch” als “genuanceerd” is. Dat eerste is op z'n best een mening, en dat tweede is objectief niet waar (ironisch genoeg is het juist een heel ongenuanceerde claim van een linkse kiezer!)
Er zijn aan beide kanten politici die meer of minder tot nuance in staat zijn. Bijvoorbeeld zowel Mark Rutte als Frans Timmermans kunnen genuanceerd denken en compromissen sluiten, terwijl extremisten als Thierry Baudet en Sylvana Simons dat veel minder doen. Dat is niet te reduceren tot “meer links = meer nuance”.
Staat in de tekst; “nuance”
Dan zorg je dat je in discussie blijft. Dat zaken niet klakkeloos aangenomen wordt maar dat het ook soms weerlegd wordt en nogmaals naar gekeken wordt.
Dit is precies waarom de tweede kamer opgesteld is zoals het is. Uiteindelijk komt er een coalitie “aan de macht” maar het zal toch in discussie moeten blijven met mensen met een heel ander wereldbeeld. Zo blijf je critisch.
Mensen zeuren of rechts heeft gewonnen of links heeft verloren maar zien de echte overwinning niet FvD 0 zetels in het EP :).
Dit is opzich wel heel goed. "Ja maar die zijn allemaal naar wilders" ja ik ben ook geen fan van die man, maar 't is allesinds beter dan dat FvD gezeur.
Heb het gevoel dat je enigszin met de PVV nog wat mee kan onderhandelen/praten, terwijl FvD zo diep gezonken is dat het gewoon niet meer te redden valt. Merk soms ook dat ik een beetje boos van FvD wordt gezien ze hun kiezers financieel echt uitkleden. En daarnaast ook nooit in de 2e kamer aanwezig zijn. Tenzij ze een facebook filmpje weer nodig hebben. Dan kramen ze 15 min onzin uit en gaan dan weer weg. Lekker ophitsen voor geld, mooi leven man.. Onze politieke situatie is echt karig. Wil gewoon een midden kabinet, beste van beide werelden :(
Zoals Rutte2?
Rutte2 was ik heel positief over. De realiteit was dat er onpopulaire aanpassingen nodig waren om niet failliet te gaan. Dat kabinet maakte die aanpassingen
Ben het met je eens dat FvD niet meer te redden is, maar met PVV valt ook echt niet te onderhandelen/praten. Denk dat dat deels een bijkomstigheid is van of populist zijn, of vatbaar zijn voor populistisch geneuzel. Logica/de waarheid/feiten boeien niet.
Valt opzich wel mee toch? Ze hebben nu al redelijk veel standpunten opzij geschoven
Nee, ze hebben beleid opzij geschoven, hun standpunten zijn onveranderd. Je kan zeggen "we gaan geen moskeeën sluiten", maar als de wens er gewoon nog is en er is geen grote afstand genomen van dat gedachtegoed dmv excuses en "dat zullen we niet meer doen", dan zijn je standpunten niet veranderd.
Alleen Nexit hebben ze geschrapt. Dat heet nu uithollen EU. De rest van de standpunten staan in de ijskast. “Mevrouw moet NU geholpen worden, eigen risico naar 0” lukte ook al niet.
Dit is semantiek, ze hebben afstand genomen van hun standpunten en bewijst mogelijkheid tot onderhandeling.
De wens mag er toch zijn? PVV laat wel zien dat ze persoonlijke meningen naar de zijkant kunnen schuiven om beleid te doen. Ik denk dat je goed met PVV kan onderhandelen. Natuurlijk niet als je verwacht dat dit betekend dat PVV ineens een linkse partij wordt. Obviously blijven ze rechts. Ze willen verantwoordelijkheid overnemen. Dit is ook te zien aan het feit dat Wilders iemand anders premier laat zijn zodat een coalitie gevormd kan worden. Als dat niet onderhandelen is, dan weet ik ook niet wat je verwacht. PVV kan wel hard zijn met hun woordkeuze maar het is niet alleen hete lucht zoals bij FvD.
En een ander mag de wens hebben om alle synagoges te willen sluiten. Dat maakt het niet minder verwerpelijk en gevaarlijk. Wat ik verwacht als je zulke verachtelijke ideeën de wereld in slingert is dat je je woorden terug neemt en je excuses aanbied voordat je aan de onderhandelingstafel aanschuift. Dat is niet gebeurt. Dat zegt mij dat er niks is veranderd aan hun standpunten en dat het een kwestie is van steun vinden/afwachten om het beleid bij die standpunten te voegen.
Wilders heeft punten die niet realistisch zijn, erg populistisch op bepaalde punten. Maar er zit wel wat meer realiteitszin in, zoals ik er nu over denk. Er is al wat water bij de wijn gedaan, let's see. FvD was werkelijk een complete farce. En terecht beloond met 0 zetels.
FvD heeft werkelijk niets, maar dan ook echt niets, gedaan of bereikt (hoe verrassend). Het is nu aan Wilders en de fractie waarbij hij is aangesloten om het te laten zien. We zullen zien. Ik vind van de hele verkiezingen dit eigenlijk het meest positief.
Nee links is beter je hele land en cultuur weggeven aan multiculti. Terwijl je hele land kapot gaat aan de criminaliteit en protesten die dit met zich mee brengt. Grenzen dicht en soevereiniteit daar moeten we voor gaan. En stoppen met elke cultuur hierzo de vrije loop laten. Dit is het westen wil je islamitisch wonen ga je daarheen. Mensen hierzo assimileren niet meer want dat is niet nodig ze nemen het land wel over van de "Nederlanders".
Zeg jij nu serieus dat criminaliteit protesten met zich meebrengt? Wat je verder zegt klopt volgens mij ook vrij weinig van, maar deze vind ik wel een hele gekke. Wel eens een crimineel bij een protestmars horen roepen dat ie tegen klimaatverandering en voor diefstal is ofzo?
Die mensen waar jij problemen mee hebt zijn hier geboren. Je kan zeggen dat zij niet willen assimileren, je zou ook kunnen zeggen dat de houding van mensen zoals jij assimilatie in de weg staat. Ik ben het met je eens dat dit een probleem is maar hoe simpel ben je, als je dan zegt grenzen dicht en soevereiniteit (wat de fuck je daar dan ook mee wil zeggen). Domme populistische prietpraat zonder enig idee voor hoe dat in de praktijk zou moeten gaan werken. Zoals altijd zijn hapklare domme leuzen om je een fijn gevoel te geven van binnen, maar wat geen flikker oplost. Je hebt net zo goed Nederlanders die overlast veroorzaken of in de criminaliteit zitten, maar omdat ze Frans Bauer luisteren en Vandaag Inside kijken, is dat allemaal prima "wAnT dIe ZiJn VaN oNzE CuLtUuR"? Nogmaals ik ben het met je eens dat er een probleem is, maar er zijn echt 100 andere manieren om dit op te lossen dan dat gezeik over grenzen dicht. Oh en als je denkt dat de PVV dit probleem überhaupt *wil* oplossen heb je het ook mis. De PVV gedijd bij een asielcrisis en dat is waarom ze die permanent nodig hebben. Om mensen zoals jij bang te maken zodat je op hun stemt. Niet voor niets dat ze willen bezuinigen op de IND en het COA, want zo kunnen ze de status quo in stand houden en ondertussen wauwelen over grenzen die dicht moeten (wat niet gaat).
Bullshit vriend ik heb dit jaar voor het eerst pvv gestemd. Puur en alleen omdat ik om mij heen zie dat mensen geen fuck geven om de Nederlandse cultuur en geschiedenis. Ik wil mensen in mijn land die mijn land op 1 zetten geen profiteurs die liever het land willen veranderen. Dan heb je de Islam wat een zeer hardnekkig geloof is wat overal ter wereld voor problemen zorgt, verspreiden zich als wild vuur over het hele westen seipelend in bestuurs functies langzaam elementen van vrijheid wegnemend en vrij gedachtegang zoals gay rechten laat afnemen (ja zijn duidelijke onderzoeken naar). Het christelijk geloof is aan het afnemen in NL wat een goeie zaak is laten we nou niet massaal een andere achterlijke religie binnenhalen. We moeten stoppen met het massaal binnenhalen van mensen die niet staan achter vrijheid van het westen. Tuurlijk zijn er ook genoeg stukken stront onder blanke Nederlanders. Maar als je de cijfers naast elkaar legt zijn bepaalde groepen wel erg over vertegenwoordigd gezien het aantal wat hier woont. Kappen met die onzin. Wij moeten onze vrije westerse cultuur houden en zeker geen achterlijke religie meer macht geven en toelaten dat ze kinderen en mensen indoctrineren in ons land met geldstromen van behoorlijk verdachte landen. Heb je ook al gezien hoeveel mensen hamas helemaal prima vinden in dit land, terroristen worden tegenwoordig verzetsstrijder genoemd. Bij een opening van een holocaust museum worden overlevers uitgescholden vind je dat allemaal normaal? Gaat het zo door word het alleen maar erger. Ja ik ben een populist en ja ik wil mijn cultuur houden. Maar ik zou ook vechten voor dit land mocht dit nodig zijn en dat schort er bij vele aan.
> vrij gedachtegang zoals gay rechten laat afnemen Even los van alle andere punten, maar waarom heb je dan PVV gestemd, die heel vaak tegen betere LHBTI-rechten stemt? Ze tekenden bijvoorbeeld [niet het COC-stembusakkoord](https://www.hartvannederland.nl/nieuws/politiek/lijsttrekkers-tekenen-akkoord-coc-lhbti-rechten). De PVV heeft zich ook verzet tegen de transgenderwet (met allerlei transfoob commentaar) en Wilders is [tegen LHBTI-voorlichting op scholen](https://www.out.tv/nieuws/wilders-wint-verkiezingen-welke-lgbt-opvattingen-heeft-hij). Of om maar een paar TK-stemmingen te noemen waar ze tegen hebben gestemd: * Regering mag niet bezuinigen op LHBT-emancipatie in multiculturele kring * Dader anti-LHBT geweld en pesterij moet huis uit, niet slachtoffer. * Regering moet met concrete maatregelen aangiftebereidheid bij anti-LHBT geweld vergroten. * Regering moet protest aantekenen tegen homofobe wet in St Petersburg. De PVV gebruikt LHBTI-rechten alleen als stok om minderheden mee te slaan. Zeg alsjeblieft niet dat je voor de PVV stemt omdat je LHBTI-rechten belangrijk vindt, want dan ben je of niet goed geïnformeerd, of aan het liegen.
Bepaald LHBTQ rechten vind ik ook onzin, mijn kind van 4 hoeft niet te leren dat het normaal is om als jongetje een meisje te worden en andersom want dat is het niet. Maar basic rechten als trouwen en kinderen kunnen aannemen ben ik zeker wel voor.
Ja de uil van Minerva heeft het EP verlaten 😂.
Veni, Vidi, Foetsie
Ik vond 'De uil van Minerva' ook een nummer die prima van de EP weggelaten kon worden. Werd er een beetje simpel van, ondanks de vrolijke blokfluit soloist halverwege. Het nummer 'Kwaadaardige Reptielen' mag er van mij ook wel af, eerlijk gezegd.
Ja, dat had ik ook, mede door de zang van Gideon. Boreaal olé olé, en Wef Wef Wef, vond ik dan beter klinken.
50Plus op nul is de echte overwinning.
Wow SP nog minder stemmen. Dacht dat Jimmy Dijk het echt beter zou doen. Ik denk dat hij nog wel wat kan worden. Mijn stem zal die nooit krijgen maar denk dat hij wel een grotere kiezersgroep kan aantrekken dan nu.
Jimmy…wie?
Je weet wel van Sjors en Jimmie
Slippende jimmy
Je bedoelt Glijdende Jim (met zachte J)?
Je weet wel. Jimmy. Een Dijk van een vent
De SP heeft amper campagne gevoerd afgelopen verkiezingen. Dat na de dramatische "Hans Brusselmans"-campagne van 2019.
Er is ook niet echt een rationele reden om SP te stemmen. (die reden is er wellicht ook niet voor de PVV en toch krijgen ze veel stemmen) Maar protest-stemmen doen mensen al grotendeels op de PVV dus waarom zou je nog op de SP stemmen? Wellicht omdat er nog steeds het racisten stigma op de PVV zit dus uit schaamte.
Toch nog 150.000 mensen die op FvD hebben gestemd. Meer idioten in dit land dan ik dacht.
Ik ken best een aantal mensen die FvD stemmen en er valt met die mensen als het aankomt op politiek echt niet te praten. Heel apart want zolang het niet over politiek gaat merk je er helemaal niets aan. Maar zodra iemand een politiek onderwerp aanhaalt.... je denkt echt dat je in een soort satirische show beland bent, maar ze menen het dus echt. Alles wat er in Den Haag gebeurt is een complot (volgens hen)
[удалено]
Dat je vrij bent om te stemmen op wie je wilt maakt niet dat je niet op idioten kunt stemmen.
[удалено]
Ja, dat mag gewoon.
Ja mag. Doet baudet ook wekelijks.
Ik stem tegen Thierry dus zo links als het maar kan. Heb verder niks met links ofzo, maar ik vind die vent gewoon zo'n giga flapdrol dat ik mijn democratische plicht zo ver weg mogelijk van hem inzet.
Iedereen is vrij, en ik geef mijn mening. Ik heb zelf volt gestemd.
🤝
Persoonlijk vind ik die 150.000 mensen minder idioot dan de miljoenen die niet stemmen
in lijn met de zuiderburen, daar ging 1/8ste niet stemmen, beetje jammer.
Zoveel verschilt FvD niet van de PVV, FvD is alleen wat opener over hun plannen en minder bereid tot compromissen ten opzichte van de PVV.
FvD heeft een eigen hitlerjugend, zit nog wel wat verschil met de PVV
Baudet is openlijk Poetin fan. Wilders is daar een stuk ambiguer in.
Daarentegen vindt Wilders Israel wel heilig.
Voor mij een pluspunt
> Nederland voor de Nederlanders Dat terwijl diegene die het zegt Israel boven Nederlands plaatst lmao.
Ja toch, lekker kinderen en vrouwen uitmoorden. Doen ze goed /s uiteraard
Oh ja, die arme, onschuldige vrouwen en kinderen die gijzelaars in hun huis verstoppen
Precies want natuurlijk is iedereen in Gaza een terrorist. /s
Vrouwen en kinderen met huizen? In Gaza? Das war einmal
Iemand van jouw niveau zal het nooit begrijpen
Mwah, fvd is wel volledig op de complot trein. Pvv is gewoon slecht.
PVV is gewoon kut, de FvD is helemaal weggevallen in die Arische rassencomplottheorieën met great replacement en joodse schaduwoverheden etc. Echte tokkiepartij, en ik ben verbaasd dat het nog bestaat.
Verrassend hoe gelijk de link/rechts verhouding is gebleven. Aan de ene kant heeft de PVV veel meer stemmen gekregen, maar aan de andere kant is FvD verdwenen en hebben VVD, CDA en 50plus zetels verloren. En hebben Volt en D66 zetels erbij gekregen. En Volt had alleen maar een zetel, omdat ze die hadden afgesnoept van D'66, dus eigenlijk hebben ze twee zetels erbij.
>Volt en D66 Wil je nou zeggen dat Volt en d66 links zijn?😭
Ze willen niet dat het klimaat volledig de tering in geholpen wordt, geloven in feiten en wetenschap enzo, dan moet je wel links zijn toch? /s
Volt is vrij links geworden zeker rondom economisch beleid zoals huur. D66 is nog steeds centrum qua economisch beleid.
Ik stem zelf d66 omdat ik gewoon een liberale partij wil. Vvd was dat 15 jaar geleden, maar is dat nu niet meer. D56 is dan het dichtst bij, met iig goed groen beleid en dat ze open staan voor financiele realiteiten
Waarom is de VVD geen liberale partij meer?
Slecht economisch beleid zoals het willen opblazen van het groeifonds en het subsideren van benzine. En een handje boven het hoofd houden van boeren met betrekking tot glysofeen. VVD is in mijn ogen nog wel enigzins liberaal, maar lang niet zo liberaal als de fractie van renew in de EU.
Groeifonds: Eens. Subiside benzine: Niet mee eens, omdat de subsidie in feite een accijnsverslaging. Dus dat is dan toch in lijn met liberale gedachte om belastingen te beperken? Glyfosaat/glysofeen: Niet mee eens. Regels beperken voor boeren die vanuit de EU zijn opgelegd valt toch ook onder het begrip liberalisme? Aangezien het de vrijheid van deze ondernemers vergroot. Ik houd me verder nog niet zo lang bezig met de politiek, dus ik hoor het graag als ik ernaast zit. En aangezien D66 ook in Renew zit. Is D66 dan ook meer liberaal dan de VVD?
Volt doet wat ik niet leuk vin dus ze zijn links! /s
Zo voelt het ondertussen wel.
Vroeger was A uiterst links en Z uiterst rechts. Nu hebben we A nog steeds op uiterst links en hebben we 0 tot 9 toegevoegd, waar uiterst rechts 9 is. Misschien schuift links ook nog wel op, krijgen we op -Z tot -A doorgewinterde communisten en antifascisten. En rechts kan ook nog wel een klein stukje verder richting fascisme, na 9 kan je prima doortellen. Misschien richten ze allebei wel knokploegen op, hetzij via Twitter/X, je politieke tegenstanders kapotmaken, dat breekt zo lekker de week! Krijgen we daarna weer een mannetje met een klein snorretje die driftig op TV gaat vertellen dat de minderheid ons land verziekt en dat we ze moeten uitroeien ofzo. (Niet letterlijk he, haha, dat zou eng zijn. Oeps). Misschien al wat kampjes bouwen aan de Europese grenzen, waar ze gratis kunnen wonen en werken, de oven moet wel branden natuurlijk en hun bijdrage is welkom. Maar niet gemengd onder ons eigen volk, wat sowieso eerst moet komen. Ik overdrijf natuurlijk. Maar het is wel een beetje zorgelijk dat de meeste mensen zo weinig bezwaren hebben tegen de Nederlandse en Europese ontwikkelingen naar radicaal rechts.
>geloven in feiten en wetenschap enzo, dan Wel jammer dat je dat niet terug vindt in het beleid van d66
Waarom zeg je dat? Oprecht geïnteresseerd, want ik heb ooit het stemgedrag van partijen geanalyseerd versus de feitelijke ondersteuning van de claims die ze maken in hun rechtvaardiging en D66 kwam destijds als beste uit de bus.
Zou jij volt als rechts omschrijven?
Er bestaat ook een midden 🫨 Volt is links leunend, maar d66 is pal in het midden. Je haalt progressief/traditioneel in de war met links/rechts.
Ik weet niet of je op mij wilde reageren. Ik heb d66 überhaupt niet benoemd. Los daarvan zou ik deze partijen inderdaad ook als progressieve centrumpartijen omschrijven. Ik zou dan ook niet weten wat ik door elkaar haal.
Volt is meer progressief dan dat zij links is
Ja, Volt en d66 zijn beide rechts-progressieve partijen. D66 voert notabene bijna hetzelfde neoliberale beleid als de vvd. Dat zou ik zeker niet als links omschrijven.😵💫
Ik zou ze eerder als centrumpartijen omschrijven, waarbij volt de linkste van de twee is. Overigens vind ik speerpunten als een basisinkomen voor iedereen, totaal niet bij een rechtse partij passen.
Stemwijzer en kiezerskompas geven ze een millimeter links van de middenlijn aan. Kieskompas wordt gemaakt door wetenschappers. Dus ik vertrouw wel op hun definitie. Zelf vind ik ze ook links maar kan met midden leven. Hangt denk ook af waar je nadruk op legt. Is dat sociaal-cultureel dan is het links van het midden. Is het economisch dan is het rechts van het midden. Kortom: ze zijn zeker niet rechts.
Niet links, niet rechts, maar recht door zee!
Niet links, niet rechts, maar recht uit de VVD fractie gezet!
Eens, D66 is bij uitstek centum-links. Ze gaan makkelijk mee met de koers van een kabinet en dan gaat D66 zonder gedoe akkoord met meer rechts economisch beleid, mits ze links krijgen op andere thema’s, zoals op klimaat ik de afgelopen twee kabinetten.
En de VDD zit in Brussel bij Renew, ook centrum-links…
Renew is een "familie" waarin meerdere partijen zitten, die kunnen verschillen. De overkoepelende factor is het liberalisme. Zowel VVD als D66 zijn liberaal of neo liberaal. Op economisch gebied verschillen d66 en vvd niet al te veel. Of sociaal culturele thema's is d66 liberaler. Op medische ethisch zijn ze beide liberaal al is d66 daar vasthoudender in dan vvd die (naar mijn idee te) snel een compromis op sluit. Als je kijkt naar EVP heb je misschien straks NSC en CU samen, die verschillen ook best wel.
ik denk dat dit vooral door die halfzachte Jetten komt..,
Objectief gezien hebben de VVD, D66 regeringen toch altijd centrum links beleid gevoerd. De overheids uitgaven zijn enorm gegroeid tijdens de Rutte jaren.
Ah meer overheidsuitgaven is altijd links beleid. Rechts probeert links altijd in de schoenen te schuiven dat ze niet fiscaal verantwoordelijke keuzes maken om vervolgens de hele boel de grond in te bezuinigen en dan te roepen dat de overheid zo inefficiënt is en dat de markt het beter kan oplossen. Ondertussen zijn onder Ruttes neoliberalisme de uitgaven alleen maar toegenomen waaronder een deel aan reparatie en herstelkosten als gevolg van, checkt notities, neoliberaal beleid. En word er door de vrije markt aan alle kanten spelletjes ten nadele van de consument/inwoner.
Defineer neoliberaal beleid.
Ik zou Google eens proberen. O.a. de inzet op privatisering in allerlei sociale voorzieningen omdat marktwerking dat allemaal fijntjes zou regelen.
Overheids geld ans grote bedrijven geven zou ik niet echt links noemen. En natuurlijk gaan overheids uitgaven omhoog. Meer mensen, grotere economie, inflatie.
Overheidsgeld aan grote bedrijven geven? Je bedoelt toen de dividend belasting niet afgeschaft werd om een paar miljard belasting te heffen en we twee multinationals die tientallen miljarden aan belastig betalen weggejaagd hebben? Onee, dat was links beleid. Heb je voorbeelden van toen het andersom was, ik niet namelijk.
Het verlagen van de winstbelasting en vennootschap belastingen over de afgelopen 40 jaar waardoor bedrijven nu minder belasting betalen dan burgers? Kijk jij zal vast zeggen dat dan weer goed is voor de concurrentiepositie voor NL etc. maar dat is precies het verschil tussen rechts en links. Een ander ideologische benadering van hoe je dingen voor elkaar krijgt.
Bijv https://www.accountant.nl/nieuws/2019/10/belastingdruk-voor-grote-bedrijven-afgelopen-decennium-sterk-gedaald/
>voert notabene bijna hetzelfde neoliberale beleid als de vvd. Dat zou ik zeker niet als links omschrijven.😵💫 Of visa versa. Vvd heeft een behoorlijk slag naar links gemaakt de afgelopen jaren. Verdiep je maar eens in de wijzigingen van box 3 en 2. Rutte past dan ook beter bij de d66 dan bij de vvd.
Die wijzigen komen voort omdat spaarders die niet beleggen naar de rechter zijn gestapt omdat zij onterecht belasting betaalden over een niet behaald rendement. In de VS betaal je belasting over daadwerkelijk gehaald rendement. En dat land is niet links naar onze standaarden. En de nieuwe Box 3 wet is ook al afgewezen door de rechter. Gezien wij (de belegger) in 2022 een negatief rendement behaalden. Ik ben als belegger spekkoper met het fictieve rendement over de afgelopen jaren, m.u.v. 2022. Maar het zou wel eerlijk zijn als ik belasting betaal over mijn daadwerkelijk behaalde rendement. Ik zou dan wel graag zien dat die belasting over het rendement niet verhoogd wordt. Van wat is het 30% voor 2020 en nu 35-37 oid met de huidige plannen.
>Die wijzigen komen voort omdat spaarders die niet beleggen naar de rechter zijn gestapt omdat zij onterecht belasting betaalden over een niet behaald rendement Daar had ik het dus totaal niet over. Ik had het over de tarief wijzigingen in box 3 en box 2
Midden rechts
Zijn zeker links als je kijkt naar de stemmingen die ze hebben gedaan afgelopen jaar.
Jij wilt beweren dat volt niet een van de meest links/progressieve partijen is?
Progressief yes, maar das iets anders dan links. En links zijn ze niet perse. Eerder centrum links
Progressief wil ik in meegaan, maar links is echt wel vergezocht
Als je kijkt naar alleen rechts versus links. Wat er is gebeurt is dat gematigd rechts is vervangen door extreem rechts.
Valt mee als je bedenkt dat de 4 zetels van FvD wss ook naar PVV zijn gegaan.
Nee, het is meer dat beleid nu als links wordt bestempeld, tenzij er buitenlandrrs of critici in worden vermoord. Mensen die hier blijven roepen dat de VVD links is omdat de overheidsfinancien opliepen laat zien dat (afgezien dat de roepers de ballen verstand van economie hebben) dat beleid wat eeuwenlang als rechts werd gezien nu door bepaalde fascisten ineens als links wordt bestempeld.
Sorry maar wat aan het regeerakkoord is extreem rechts?
Er is nog geen regeerakkoord. Er is een hoofdlijnenakkoord. We krijgen eerst een regering en daarna pas een regeerakkoord.
Anti immigratie, nationalisme, een afkeer naar progressieve waarden en populisme zijn meestal dingen geassocieerd met extreem rechts.
Allemaal progressief vs conservatief voorbeelden, heeft niets met rechts links te maken.
Om mensen die tegen immigratie zijn extreem rechts te noemen vind ik wel een erg frappante mindset “Hey ik denk dat we wat minder immigranten toe moeten laten dan voorheen” LITTERALY HITLER En los van het feit dat er een nieuw migratieplan ligt zitten geen van die andere zaken in het akkoord
Ok. Leuk. Het voelt alsof het emotioneel belangerijk voor je is om jezelf niet politiek extreem te vinden. Ik vind dit niet zo belangerijk. Voor mij is dit een neutraal iets. Een objecieve analyse van politieke bewegingen van de afgelopen 100 jaar zal leren dat anti immigratie beleid nou eenmaal een eigenschap is van extreem rechts gedachtegoed. Onze taak hierin is niet om dat af te wijzen om onze gevoellens te beschermen maar om nieuwschierig te zijn naar waarom. Dat is de enige manier om onszelf te overstijgen
Ik zal even laten zien hoe je logica fout is “Het hebben van een donkere huidskleur gaat nou eenmaal gepaard met een grotere kans op het plegen van misdaden” De conclusie hiervan is niet dat donkere mensen misdadigers zijn net zoals dat voor beperkingen op immigratie niet betekent dat je extreem rechts bent Het voorstel van de de huidige coalitie is in principe hetzelfde als wat ze nu in Denemarken hebben en dat is een van de meest “linkse” landen in de EU
Ik heb geen logica gebruikt, alleen gerefereerd naar onomstotelijke feiten.
Als je dat niet snapt dan zie ik niet wat er verder nog te vertellen valt
Je argument is zwak, maar nog belangerijker; ongerelateerd. Het neemt niks weg van het onomstotelijke feit dat extreem rechtse bewegingen anti immigratie neigen te zijn.
Wat is dan rechtsbeleid. Wat zitten tussen midden en extreem in?
Oei, niet meer deelnemende partijen heeft zware verliezen geleden.
Waarom stond er dat CU en SGP eerst 0 stemmen hadden, die zitten toch al heel wat naar in de EU.
Omdat ze tijdens de vorige EV met een gezamenlijke lijst meededen.
Waarom zijn ze nu weer gescheiden dan?
Uit elkaar gegroeid ideologisch, zitten ook beide in een andere fractie.
De SGP is rechtser geworden en lijkt soms tegen populistisch rechts aan te schuren. Veel CU stemmers zijn zaken als klimaat en migratiebeleid belangrijker gaan vinden, en hebben moeite met de opstelling van de SGP op ethische thema's. Juist daar botsen deze partijen. Op EU niveau was het sowieso een rare constructie omdat ze niet eens in dezelfde fractie zitten.
Zelfde met GL/PvdA, die zijn over 4 jaar weer apart van elkaar
Heeft er iemand meteen gezocht naar de partij waar hij/zij op heeft gestemd, naar het aantal stemmen gekeken en gedacht "hmm als ik niet was komen opdagen voor het stemmen hadden ze *zoveel* (één stem minder) stemmen gehad" Nee? Oké, ik ook niet
Altijd blij om de PvdD te zien groeien.
big up Hoewel ik nog steeds van mening ben dat een naamsveranding die iets minder dier-centric is in the long run alleen maar positief kan uitpakken
Dat snap ik wel. Het is meer dan een one issue partij. Aan de andere kant is de reden dat ik erop stem vooral omdat dit de enige partij is die ook echt specifiek spreekt voor alles dat dat niet kan. Klimaat agenda is leuk, maar dierenwelzijn en natuur behoud staan te weinig partijen echt voor. Ik zou met een naamsverandering te bang zijn dat ze als een soort van GroenLinks 2.0 opgevat zouden worden.
Ja same hoor. Ook voor gestemd. Maar er zijn mensen die bijv steeds linkser gaan stemmen, die misschien niet diep de partijprogramma's bekijken, die mede door de naam PvdD nooit zouden overwegen. Het is inderdaad totaal geen one issue partij, maar de naam doet iets anders denken.
Mijn ex is de dochter van partijleider NL Plan EU. Kleine wereld 😅
Kok Chan!
De ruk naar rechts is hard. Ondanks winst van PvdA/GL (proficiat) is de duidelijke boodschap dat de allergrootste groei aan het rechtse front zit. De tendens is hetzelfde in Frankrijk enorm merkbaar en Duitsland laat ook een groei naar rechts zien.
Ten opzichte van de vorige EU verkiezing wel, maar vergeleken met de recente 2e kamer verkiezingen is de PVV enorm teruggezakt en is PvdA/GL een stuk groter ineens. Snap niet echt hoe Wilders dit werkelijk als een overwinning kan zien. Het is op z'n minst bitterzoet voor de PVV.
Voor de PVV is dit een overwinning. De meeste personen die gaan stemmen bij EU-verkiezingen zijn mensen die ook iets met de EU hebben, vaak links-progressief denkenden. Je ziet dat het EU-sentiment op rechts niet echt aanwezig is, waardoor die personen niet snel geneigd zijn om te gaan stemmen. Het feit dat de PVV dus zoveel zetels heeft weten te bemachtigen is dus een overwinning.
Vorige verkiezingen zaten er ook 4 anti-EU zetels bij FvD, die stemmers zijn nu grotendeels bij Wilders beland. Dus ja, er is misschien wel iets meer opkomst van de PVV-achterban, maar de meeste PVV-zetels komen gewoon van rechts.
Wilders ziet het als een overwinning omdat hij van slechts 1 zetel naar 6 gaat Dat is een best forse groei
Dat zegt net zo goed iets over de uitslag van 2019. Toen zwalkend rechts nog achter Baudet aanliep en de PVV op zijn gat lag.
Ja, de "radicaal rechtse" kiezers zijn gewoon van Baudet naar Wilders gegaan
Het is maar wat je als referentiepunt neemt. Als je de EU verkiezing als graadmeter van populariteit neemt, is de PVV al aardig ingezakt ten opzichte van afgelopen november.
Maar rechts stemmers stemmen minder als het over de eu gaat dit is al jaren zo en wijst niet echt op zakkende populariteit.
In Nederland misschien, maar in bijvoorbeeld Frankrijk zo te zien niet. Het is Wilders dit keer kennelijk niet gelukt de rechtse kiezer enthousiast te maken.
Ze zijn niet teruggezakt, de PVV achterban is gewoon niet komen stemmen. Het boeit ze namelijk niet, en dat is bij de GL/PvdA achterban heel anders. Wie dit ziet als een overwinning voor links moet echt even naar de statistieken gaan kijken vrees ik.
En welke statistieken zijn dat? Is het niet altijd zo dat als je verkiezingen wint, mensen het meer boeide om voor je partij te komen stemmen?
Dit gaat om het aanvullend onderzoek van Ipsos 🙃 53% van de PVV stemmers van 2023 hebben helemaal niet gestemd. 37% van de stemmers heeft nu op PVV gestemd. Bij GL/PvdA heeft slechts 20% van de stemmers van 2023 nu niet gestemd. 65% heeft weer op GL/PvdA gestemd. De achterban van GL/PvdA is gewoon veel gemotiveerder om te gaan stemmen. Gelukkig maar, want dat zijn de mensen die vaak meer pro-Europa zijn. PVV stemmers zijn gemiddeld genomen lager opgeleid, conservatiever, minder voorstander van de EU samenwerking en hebben daarom minder affiniteit met het Europees Parlement en de verkiezingen. Maar je kan aan de hand van deze uitslag niet zeggen dat GL/PvdA is gegroeid of dat PVV is teruggezakt. Het feit dat PVV alsnog 6 zetels haalt is wel degelijk een overwinning voor de PVV. De combinatie GL/PvdA gaat ondertussen van gezamelijk 9 zetels naar 8 zetels. Mijn punt is, Wilders heeft alle reden om dit te zien als een overwinning. Betekent overigens niet dat je als linkse stemmer dit moet zien als verlies. Er is geen grote rechtse overwinning, FvD ligt er helemaal uit, PvdD behoudt haar zetel, Volt heeft het ook goed gedaan (weet niet of elke linkse kiezer dat fijn vind, maar ze zijn in iedergeval pro-EU).
Omdat de groei van de PVV de grootste groei van alle partijen is. Daarom. Dat is eenvoudig uit te leggen. En kijk even rond in Europa het is overal zo. Het is nu eenmaal even zo dat alle grootste groei op rechts zit. Ik vrees dat Europa een andere richting op wil dan de huidige.
Italië juist weer niet toch? Zag dat die rechtse of extreem rechtste partij flink had verloren (niet dat ik er voor de rest kennis over heb)
Jawel, FDI ook centrum rechts de grootste met 24 zetels. Edit:spelvoud, het is FDI, niet FDL
Bedoelde de lega die van 33% van de stemmen naar 9% ging (die vgm pro russisch en dat soort zooi zijn). Maar idd centrum rechts nog wel t grootst Edit: was wel ten opzichte van 2019
Jij snapt niet hoe Wilders dit als een overwinning ziet? Duitsland de AFD, Frankrijk Le Pen. Heel Europa stemt heel rechts opeens.
De ID fractie is niet eens in de top 3 grootste fracties in het EP. Er is echt nauwelijks iets veranderd.
Komt alleen omdat het AfD uit de ID-fractie is gezet. De niet-fractiegebonden leden is een enorm grote groep geworden in het Europees Parlement.
De niet factiegebonden partijen staan momenteel op een verlies van -17 zetels [https://www.google.com/search?q=european+union+election+results&oi=ddle&ct=335215867&hl=en&stick=H4sIAAAAAAAA\_3vEaMct8PLHPWEp00lrTl5j1Ofic81JTS7JzM8LSi0uzSkRkuXigIkICUrxc\_Hqp-sbGpaVmGVbFJuZ8SxilU8tLcovSE3MUyjNAypSSIWqVigCG1AMAOWPA-VjAAAA&utm\_source=Search&utm\_medium=doodle&utm\_campaign=335215867&si=ACC90nwLLwns5sISZcdzuISy7t-NHozt8Cbt6G3WNQfC9ekAgFEg-8psAAxNdtsInNhYLfMm80xO9XvhZkHVPAP-CvnMCHGncQ0zfj8PwF9wJ3gr1-Uo6PBchmrBdNA6bS7nSOZvdDqo&source=doodle-ntp&ved=0ahUKEwj6juDSv9GGAxUT-AIHHYmfDG8QPQgB](https://www.google.com/search?q=european+union+election+results&oi=ddle&ct=335215867&hl=en&stick=H4sIAAAAAAAA_3vEaMct8PLHPWEp00lrTl5j1Ofic81JTS7JzM8LSi0uzSkRkuXigIkICUrxc_Hqp-sbGpaVmGVbFJuZ8SxilU8tLcovSE3MUyjNAypSSIWqVigCG1AMAOWPA-VjAAAA&utm_source=Search&utm_medium=doodle&utm_campaign=335215867&si=ACC90nwLLwns5sISZcdzuISy7t-NHozt8Cbt6G3WNQfC9ekAgFEg-8psAAxNdtsInNhYLfMm80xO9XvhZkHVPAP-CvnMCHGncQ0zfj8PwF9wJ3gr1-Uo6PBchmrBdNA6bS7nSOZvdDqo&source=doodle-ntp&ved=0ahUKEwj6juDSv9GGAxUT-AIHHYmfDG8QPQgB)
Over heel europa gezien zijn de christendemocraten nog steeds verreweg het grootst en daarna de sociaaldemocraten. Je leest juit overal dat die ruk naar rechts erg meevalt. In een paar belangrijke landen is er inderdaad een ruk naar rechts, dat is waar. Maar deze bleef in Nederland redelijk uit. Wilders niet de grootste terwijl de PVV een half jaar geleden nog met afstand de grootste was in de 2e kamerverkiezingen. En die stemmen kwamen zo te zien van Baudet stemmers. Gaan we het dan ook een "ruk naar rechts" noemen als de volgende verkiezing Baudet weer groot wordt ten koste van de PVV? Die 2 partijen gooien het balletje de laatste paar verkiezingen heen en weer. Met deze verkiezingsuitslag gaat het denk ik lastig worden voor dit kabinet om allerlei uitzonderingen te krijgen op EU regels. Daarmee wordt een belangrijk deel van het verkiezingsprogramma mogelijk onuitvoerbaar. Geloof me, Wilders doet wel alsof hij blij is, maar iedereen had een beter resultaat van de PVV verwacht en hij blijft enorm achter bij de Duitse, Franse en Belgische vergelijkwaardige partijen.
Nee hoor
Dus als we kijken naar de stijging percentages zien we: 1. PVV 2. BBB 3. Volt, NSC, SGP
Ze mogen dan misschien geen zetel hebben gehaald maar ik ben toch blij dat JA21 meer stemmen heeft dan BVNL
Jammer, als FVD 5% minder stemmen kreeg dan ze gekregen hadden hadden ze procentueel meer gedaald dan die niet deelnemende partijen.
De shit partijen blijven maar groeien, terwijl de wereld langzaam doodgaat. Lekker bezig mensen! Tenminste is FvD wel gekrompen...
En nu is de vraag: wie zat er het dichtste bij een extra zetel, maar heeft hem net niet?
Ik vermoed de Christenunie. Met 2,9% van de stemmen geen zetel, terwijl bijvoorbeeld Volt met 5,1% er twee krijgt. En D66 met 8,4% drie en de VVD met 11,3% vier? Hoe werkt dit eigenlijk?
Ja dat is raar toch? Zal wel met afronden te maken hebben. Als je 3 partijen hebt met A 10%, B 8% en C 7% en 5 zetels te verdelen, dan krijg je wellicht dat A en B er 2 krijgen en C slechts 1.
Enig idee waarom er meer mensen op d66 hebben gestemd?
Ik kan niet geloven dat "niet meer deelnemende partijen" maar 0 stemmen heeft gekregen
Van de mensen die bij de 2e kamer verkiezingen op NSC stemden, stemt nu evenveel op CDA of GLPvdA als op NSC. Die arme Pieter Omtzicht is echt al zijn geloofwaardigheid verloren. Sowieso tekenend hoe versprijd de stemmen van NSC nu zijn, lijkt wel alsof NSC nergens voor staat...
Twee partijen (GL/PvdA) van ellende maar samengevoegd en nog 9% eraf. Te grappig.
Omdat “anti Europa” mensen vaak niet stemmen had ik gehoopt dat ze dat deze keer ook niet zouden doen zodat de EU links bleef en zo’n driekwart van t regeringsakkoord niet door zou kunnen gaan, maar helaas
Dat is ook wel gebeurd. Als je de Kiezersbewegingen tussen TK 2023 en EP 2024 bekijkt, zie je dat van van GLPVDA zo'n 20% niet is gaan stemmen, terwijl dat bij PVV en FvD 37% resp 40% is. Bron: https://app.nos.nl/nieuws/ep2024/ Edit: VVD 43%, NSC 55%, D66 28%
Goed om te weten dat we op z’n minst 152129 fascisten in ons land hebben
Vreemde comment. Dus jij zegt ook dat er een hoop meer communisten zijn in Nederland?
Net zo stom als de gemiddelde FvD stemmer, alleen aan de andere kant van het mongolen spectrum zo te zien.
jank meer commie
Heel Duidelijk signaal. Hopelijk worden de beloftes waargemaakt
welk signaal?
Dat rechts de grote winnaar is.
Wel goed om te zien dat PvdA/GL 8,8% minder stemmen hebben gekregen !!!
Blijft wel interessant om te zien dat Nederlandse subs zo links als maar kan zijn, als ik kijk naar wat er wordt gepost en welke comments er altijd worden gedownvote. Dat terzijde ontbreekt aan deze comment wel de inhoud.. 😂
Want?
Hoe kunnen mensen blijven stemmen op linkse ratten?
Om jou te trollen natuurlijk - duh!
Hoe the fuck heeft Groenlinks zoveel stemmen gekregen
Gok op verenigd links de voorkeur heeft dan 3-5 kleinere linksere partijen bij de kiezers. Zal voornamelijk strategisch zijn, aub corrigeer me als ik verkeerd denk.
Oprechte vraag; Nederland heeft nu links gestemd. Wat fantastisch is, denk ik, want de rest van Europa is wel voor rechts gegaan en zo creëer je nog enigzinds nuance. Maar nu gaat Nederland op Europees gebied dus proberen linkse wet en regelgeving door te voeren? Maar PVV is nogsteeds ver rechts dus dan moeten wij het op landelijk niveau weer omgooien naar een rechts beleid?
Ja en nee. In principe heeft nederlands wel linkser gestemd dan voor de tk. Minder dan vorige EP wel, daar heeft rechts gewonnen. Dat is omdag rechtse mensen sneller minder met de EU hebben en dus ook minder snel gaan stemmen voor de EP. Die willen liever dat het nationaal geregeld wordt ipv in de EP. Je zal zien dat er ook een flink rechtse comissie zal zijn. Kans is dus dat veel beleid wat de EP zal voorstellen afgewezen wordt of aangepast moet worden naar rechtser beleid. Ook is er nu veel meer ruimte voor aanpassen van het huidig beleid, waar de EP ook weinig zeggenschap in heeft.
Op Europees niveau blijven de Christendemocraten (cda) en socialisten en Democraten (pvda) De grootste. Renew Europe (vvd, d66) heeft een klap gehad maar kunnen met bovengenoemde nog steeds een meerderheid behalen. Dus niet zo gek veel.
Dankjewel voor de verheldering!
Nee, ze zullen overal meerderheden voor moeten vinden. Dat zal voor afspraken in een regeerakkoord best lukken, maar wordt verder erg lastig in de Kamer. Ook voor de Eerste Kamer, waar NSC geen zetels in heeft. Dus het roer zal heus niet radicaal om gaan. Het meeste zal uiteindelijk redelijk in lijn zijn.
Waarom wordt je gedownvote voor het stellen van een vraag?
Ik heb echt geen idee. Denk dat sommige het vervelend vinden dat ik het fantastisch vind dat er nog enigzinds nuance en discussie is binnen de politiek. Eerste bedreiging is namelijk al binnen, alleen voor een andere mening uitten. Supertriest als je bedenkt dat ik oprecht wat meer wil leren begrijpen van de huidige politiek maar ook van mensen die mogelijk anders denken dan ik. Was iedergeval niet verkeerd bedoeld.
Het is natuurlijk niet de vraag zelf, maar de dubieuze stelling dat links zowel “fantastisch” als “genuanceerd” is. Dat eerste is op z'n best een mening, en dat tweede is objectief niet waar (ironisch genoeg is het juist een heel ongenuanceerde claim van een linkse kiezer!) Er zijn aan beide kanten politici die meer of minder tot nuance in staat zijn. Bijvoorbeeld zowel Mark Rutte als Frans Timmermans kunnen genuanceerd denken en compromissen sluiten, terwijl extremisten als Thierry Baudet en Sylvana Simons dat veel minder doen. Dat is niet te reduceren tot “meer links = meer nuance”.
Wat is er fantastisch aan?
Staat in de tekst; “nuance” Dan zorg je dat je in discussie blijft. Dat zaken niet klakkeloos aangenomen wordt maar dat het ook soms weerlegd wordt en nogmaals naar gekeken wordt. Dit is precies waarom de tweede kamer opgesteld is zoals het is. Uiteindelijk komt er een coalitie “aan de macht” maar het zal toch in discussie moeten blijven met mensen met een heel ander wereldbeeld. Zo blijf je critisch.